BAHAGIAN B [Esei]
[60 markah]
SOALAN 9
a) Mempunyai keupayaan untuk
menghantar dan menerima maklumat secara verbal dan bukan verbal serta bagaimana
seseorang pengurus dapat mempengaruhi kakitangan.
b)
Menyediakan
belanjawan
·
Merancang
jadual pertandingan
·
Merancang
dan menyelia latihan
·
Mengurus
pejabat
·
Menilai
program dan aspek keselamatan
c) Berkeupayaan
berfikir secara abstrak, memupuk idea, dan memahami organisasi secara
keseluruhan.
SOALAN 10
a)
JAWATAN KUASA GURU SMK BUKIT BARU
KEJOHANAN RAGBI PERINGKAT MSS MELAKA 2008
TARIKH
: 25 Julai 2008
MASA : 8.00pg – 4.30ptg
PENASIHAT : PN
MAINON BT ABD WAHID
PENGERUSI : EN
NG CHIN
N/PENGERUSI
1 : TN
HJ NOH B ADNAN
N/PENGERUSI
2 : PN
HJH ZALEHA BT AHMAD
SETIAUSAHA : EN ARAVINA ASLA B YAACOB
PENYELARAS : EN
KHAIRUDDIN B ABD AZIZ
JK SAMBUTAN / PROTOKOL JK HADIAH
& CENDERAMATA
EN
RAMLAN B HASSAN PN ZAINI BT NASIR
TN
HJ ZAABA B ABDULL PN
HAN GIOK CHIN
JK PERSIAPAN TEMPAT (ASTAKA) JK JAMUAN
EN PARAMASIVAM A/L RAMAN PN
HJH AZLAH BT ABDULLAH
EN AZIZI B ALIAS PN
NIRMALA PATRICK M. RAJ
JK SIARAYA
EN YAP YOON KIM
JK KESELAMATAN & DISIPLIN
EN
GAN CHENG TEN
EN
WONG KEAH KEE
JK BUKU PROGRAM & BROSUR
CIK
SHARIZA BT ISAHAK
JK PERAKAM PERISTIWA
EN
ROBERT TEE SON CHAI
EN
MUSTAFA B MOHD NOOR
JK TEKS UCAPAN
PN
NORINA BT WAHAB (PERASMI)
EN
SHAMSHUL BAHARI B KADIR (PENGETUA)
JK KEBERSIHAN & KECERIAAN
PN.
TEH YING TING
PN
ZAITON SABDIN
JK PENGACARA MAJLIS
EN
WAN CHIK B WAN TAHA
PN
NOR ASHIKIN BT ABDULLAH
Disediakan
oleh Disemak
oleh
b)
Ø Laissez – faire
- Tidak berminat dengan urusan kerja dan hasilnya.
- Pemimpin membenarkan pengikut untuk membuat semua keputusan atau menjalankan apa sahaja aktiviti organisasi.
- Pemimpin tidak berminat untuk memegang tanggungjawab atau menggunakan kuasa yang ada pada pemimpin tersebut.
- Komunikasi secara horizontal.
Sesuai digunakan sekiranya
·
Pengikut merupakan golongan profesional yang mempunyai
kemahiran dan pengetahuan yang tinggi. (R&D)
·
Penekanan organisasi kepada kreativiti dan inovasi.
Kelemahan
·
Mengalakkan konflik di antara pengikut dan kemungkinan
berlakunya anarki (huru hara)
·
Pengikut tidak mempunyai arah tuju.
Ø Autokratik
·
Mementingkan
pelaksanaan tugas.
·
Menggunakan
sumber kuasa formal.
·
Membuat keputusan,mengeluarkan arahan dan memastikan
arahan dipatuhi.
·
Pemimpin berkuasa sepenuhnya dan memegang tanggungjawab
ke atas segala hal yang berkaitan dengan organisasi.
·
Berkomunikasi
secara sehala
Sesuai digunakan sekiranya
·
Keadaan
darurat dimana keputusan atau penyelesaian masalah perlu dibuat dengan cepat.
·
Pengikut mempunyai tahap kemahiran atau pendidikan yang
rendah.
·
Penglibatan pengikut tidak penting dalam perlaksanaan
sesuatu keputusan.
·
Pemimpin mempunyai pengetahuan dan maklumat secukupnya
untuk membuat keputusan.
Kelemahan
·
Mewujudkan suasana kerja yang negatif. (fear and frustration)
·
Menimbulkan
ketidakpuasan kerja.
·
Mengalakkan
pertukaran kerja (job turn over) dan ponteng (job absenteeisn)
SOALAN 11
Terangkan mengenai Proses Pernafasan :
i)
Inspirasi
[5 markah]
ii)
Ekspirasi
[5 markah]
iii)
Pergerakan Respiratori
[5 markah]
Inspirasi
- Ada 2 kumpulan otot interkostal luaran an interkostal dalaman.
- Fiber otot melintangi antara satu sama lain pada sudut 90’c.
- Semasa sedutan, tulang tulang rusuk terangkat ke atas dan terkeluar.
- Ini menyebabkan peningkatan isipadu kaviti torasik.
- Tekanan persekitaran lebih tinggi juga menyebabkan udara meluru masuk sebagai inspirasi.
Ekspirasi
- Ia adalah proses pasif, semua otot interkostal dan diafram adalah dalam keadaan rehat.
- Tulang rusuk bergerak kebawah, dan diafram bergerak keatas.
- Tindakan ini akan bergabung dengan pengucupan yang rehat, otot2 respiratori, paru2 yang rehat, ruang antara kaviti torasik berkurangan.
- Ini akan meningkatkan tekanan dalaman.
- Ia kan menolak udara keluar dari paru2 dan menghasilkan hembusan.
Pergerakan Respiratori
- Pergerakan tulang akan membuat pergerakan respiratori.
- Gabungan sedutan dan hembusan dikira sebagai satu pergerakan respiratori.
- Kadar pernafasan normal bagi dewasa ialah 14-20 hafas/min.
- Kadar respiratori boleh ditingkatkan oleh aktiviti otot dan meningkatkan suhu badan.
- Wanita mempunyai kadar pernafasan yang tinggi iaitu 16-20 nafas/min.
- Umur juga boleh mempengaruhi kadar respiratori.
SOALAN 12
Injap
|
Kedudukan
|
Fungsi
|
Triskuspid
|
Di antara atrium kanan dan
vebtrikal kiri
|
Menghalang darah di ventrikal
kanan daripada mengalir ke dalam atrium kanan ketika pengecutan ventrikal
|
Semilunanr pulmonari
|
Depan batang pulmonari
|
Menghalang pengaliran semula darah
daripada batang pulmonari ke dalam ventrikal kanan ketika ventrikan rehat
|
Biskupid
|
Di antara atrium kiri dan ventrikal
kiri
|
Menghalang pengaliran semula darah
daripada ventrikal kiri ke dalam ventrikal kiri ketika pengecutan ventrikal
|
Semilunar aortik
|
Depan dinding aorta
|
Menghalang pengaliran semula darah
daripada aorta ke dalam ventrikal kiri ketika ventrikal rehat
|
Triskuspid
|
Di antara atrium kanan dan
vebtrikal kiri
|
Menghalang darah di ventrikal
kanan daripada mengalir ke dalam atrium kanan ketika pengecutan ventrikal
|
SOALAN 13
Huraikan perkara berikut dengan
jelas.
i.
Keagresifan ‘hostile’ [5
marka h]
ii.
Faktor penyebab berlakunya keagresifan tersebut. [5
markah]
iii.
Kesan terhadap individu dalam aktiviti sukan. [5 markah]
i)
·
KK merujuk kepada tindakan agresif yang berpunca dari
rasa marah dengan matlamat untuk mencederakan individu lain serta niat untuk
melihat individu tersebut mengalami kesakitan atau cedera, ganjarannya adalah
dengan melihatnya cedera dengan tindakan tersebut.
·
Contohnya dalam permainan bola sepak iaitu berlakunya
tindakbalas dari pemain yang diasak dengan kasar tanpa sebarang hukuman
pengadil kemudian membalas dengan tumbukan atau sepakan.
ii)
·
Kebangkitan
Fisiologi
·
Persepsi
Individu
·
Perbezaan
Mata / Jaringan
·
Lokasi
Perlawanan
·
Keputusan
Pertandingan
·
Penggunaan
Dadah
iii)
- Dalam sukan agak sukar untuk mengurangkan atau menghapuskan sifat agresif.
- Ini kerana setiap pasukan atau atlet yang terlibat mempunyai matlamat tersendiri dalam acara sukan.
- Antara kesan – kesan yang boleh dilihat kepada individu ialah :
- Mengalakan sifat agresif dalam permainan dan menjadi role model kepada atlet lain.
- Menjadikan sikap agresif ini sebagai taktikal pasukan setiap kali menghadapi perlawanan.
- Akan wujud jurulatih yang mengalakkan sikap agresif ini diterapkan dalam taktikal permainan.
- Ini akan menjadi lebih buruk jika liputan media berat sebelah
SOALAN 14
l
Kawalan
Pernafasan
¡ Teknik ini amat penting
untuk dipraktikan dalam sesuatu permainan.
¡ Ia adalah teknik yang
amat berkesan serta yang paling mudah untuk mengurangkan kebimbangan dan
tekanan otot.
¡
Keadaan ini amat penting kerana jika atlet berada dalam
keadaan tenang mereka akan dapat menumpukan kepada permainan dengan berkesan,
ini berbeza jika atlet berada dalam keadaan tertekan tumpuan mereka akan
terjejas.
l
Progressive
Muscular Relaxation (PMR)
¡ Teknik ini juga dikenali
sebagai teknik rehat secara prograsif dalam proses mengurangkan kebimbangan
somatik.
¡ Ia biasanya digunakan
bagi megurangkan kawalan perasaan secara psikologikal yang berkait rapat dengan
peningkatan kebimbangan somatik.
¡ Teknik ini diasaskan oleh
Edmund Jacobson (1938),yang menjelaskan bahawa ketegangan serta kegugupan tidak
mungkin wujud dalam diri individu yang otot-ototnya berehat.
¡ Beliau menjelaskan
ketegangan dan kegugupan otot involuntari boleh dikurangkan jika otot rangka
yang lain direhatkan. Jacobson mengatakan bahawa minda yang resah dan bercelaru
tidak wujud dalam badan yang tenang dan relaks.
l
Latihan
Autogenik
¡
Ia
hampir sama dengan PMR kerana kedua-duanya menghasilkan respons relaksasi pada
otot.
¡
Perbezaannya
hanyalah fokus prosedur relaksasi itu sendiri.
¡
Prosedur
ini dihasilkan oleh Johannes Schultz (1959), yang menggunakannya dengan pesakit
yang dihipnosis.
¡
Pesakit
akan melaporkan keadaan mereka selepas menjalani proses ini dan rasa relaks itu
akan diikuti dengan kehangatan dan berat pada otot badan yang relaks.
l
Imageri
¡ Ia juga dikenali sebagai
istirehat pemikiran.
¡ Istirehat secara
saintifik yang dikenali sebagai tindakbalas istirehat dipopularkan oleh Herbert
Benson (1974).
¡ Ia menggunakan elemen
meditasi tetapi mengenepikan sebarang aktiviti yang berbentuk keagamaan.
¡ Ia digunakan sebagai asas
persediaan mental untuk menghadapi sebarang pertandingan.
l
Penetapan
Matlamat
¡
Merupakan
cara yang sesuai untuk menaikan semangat atau tahap kebangkitan fisiologi atlet
atau pasukan.
¡ Matlamat yang realistik
dan berkesan perlu disasarkan untk meningkatkan kebangkitan dan motivasi atlet
berkenaan.
¡ Matlamat yang bersifat
pencapaian harus dielakkan, sebaliknya perlu kepada matlamat yang
berorentasikan proses atau pencapaian terbaik atlet tersebut.
SOALAN 15
(a) (i) SOSIALISASI KE DALAM SUKAN [5
markah]
Individu memilih untuk melibatkan diri ke dalam
sukan kesan dari pengaruh, dorongan serta impak agen-agen sosialisasi sukan.
Agen-agen sosialisasi
a.
Keluarga
b.
Rakan-rakan
c.
Masyarakat
d. Media
massa
Selain agen sosialisasi, turut mempengaruhi
penglibatan individu ke dalam sukan ialah
·
Kemudahan sukan sedia ada
·
Kerjaya
·
Pengalaman @ kejayaan
lepas dalam sukan.
Pengaruh agen-agen sosialisasi ini membantu
membentuk
§ Sikap
§ Nilai
§ Perlakuan yang diperlukan dalam sukan yang diceburi
(ii) SOSIALISASI MENERUSI SUKAN [5 markah]
Sukan menjadi alat kepada proses sosialisasi.
Elemen-elemen dalam sukan yang membantu dalam
proses pembentukan sikap, nilai dan perlakuan individu :
§ Semangat
kesukanan
§ Bekerjasama
§ Kepimpinan
§ Toleransi
§ Berdisiplin
§ Hormat-menghormati
§ Akur kepada peraturan dan undang-undang
(b) Huraian mengikut Kesesuaian Isi yang
difikirkan munasabah oleh Pemeriksa
SOALAN 16
Sukan dominan sememangnya wujud
dalam negara kita. Terangkan berkenaan
sukan tersebut dari sudut
:
i. Punca
ii. Implikasi
iii. Langkah
Mengatasi [15
markah]
Punca [5
markah]
- Penempatan / Persekitaran
- Pergaulan / Interaksi
- Minat
- Sejarah / Latar belakang / Tradisi
- Taraf hidup
- Kemudahan
- Pengaruh masyarakat setempat
Implikasi [5
markah]
- Perkauman
- Berpuak-puak
- Sukan tidak berkembang
- Integrasi nasional tidak tercapai
- Tiada perpaduan
- Tiada peningkatan dalam sukan tersebut
- Perpaduan tidak tercapai
- Hanya terhad permainan tersebut sahaja
Langkah mengatasi [5
markah]
- Adakan kempen
- Kembangkan konsep sukan untuk semua
- Wujudkan sukan komuniti
- Wajibkan penyertaan dari pelbagai kaum dalam pertandingan
- Galakan dari kerajaan
- Memupuk minat melalui PJ dari peringkat sekolah
Mana-mana jawapan yang sesuai adalah diterima berdasarkan pertimbangan
pemeriksa.
No comments:
Post a Comment