BAHAGIAN A
(Jawab
semua soalan)
1.a)
Takrifkan Sains Sukan Generik di bawah: [3
markah]
i) Sains
Sukan untuk kecergasan.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
ii)
Sains Sukan untuk prestasi tinggi.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
iii)
Sains Sukan untuk sukan massa.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
b)
Nyatakan kepentingan Sains Sukan terhadap ekonomi. [2 markah]
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
4.
a) Klasifikasi patah terbahagi beberapa jenis. Senaraikan 2
daripadanya. [2 markah]
……………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….........................................................................................................................................................
b)
Terangkan tanda-tanda kepatahan. [3
markah]
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
5. a)
Nyatakan empat (4) gejala renjatan. [2
markah]
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
b)
Nyatakan tiga(3) langkah awal bagi membantu atlet bagi membantu atlet yang
mengalami renjatan. [3
markah]
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
BAHAGIAN B
( Jawab empat (4) soalan sahaja )
- Sains Sukan mempunyai ciri-ciri pembentukan modal insan yang seimbang dari segi fizikal, intelektual, emosi, kerohanian dan sosial. Huraikan, bagaimanakah disiplin Sains Sukan dapat membentuk modal insan yang mempunyai ciri-ciri tersebut. [15 markah ]
10. a) Jelaskan tiga
(3 ) jenis bahagian-bahagian kulit. [6 markah ]
b) Huraikan tiga (3) fungsi – fungsi kulit. [9 markah ]
11. Terangkan fungsi-fungsi
tulang. [15 markah]
- Anda adalah petugas Bantuan Kecemasan dalam satu kejohanan bola baling yang
diadakan di sekolah anda. Semasa
perlawanan, seorang pemain telah
mengalami
kecederaan.
a)
Berdasarkan situasi di atas, huraikan jenis penilaian
awal yang sesuai diaplikasikan terhadap pemain tersebut.
[7
markah ]
b) Jika pemain tersebut mengalami kontusi di
buku lalinya, apakah rawatan yang sesuai.
[8
markah]
- Terdapat lima (5) jenis daya. Huraikan daya-daya tersebut. [15 markah]
- Dengan memberikan contoh-contoh yang berkaitan dalam sukan tertentu, bincangkan faktor-faktor yang mempengaruhi stabiliti. [15 markah]
- Setiap jurulatih mempunyai stail kepimpinan yang tersendiri.
Huraikan tiga (3) stail kejurulatihan tersebut. [15 markah]
16. Setiap jurulatih perlu mengamalkan prinsip
latihan yang berkesan.
a)
Nyatakan enam(6) prinsip latihan yang perlu diamalkan. [3 markah]
b)
Huraikan tiga(3) prinsip latihan di atas. [12 markah]
SKEMA JAWAPAN
1.a)
Takrifkan Sains Sukan Generik di bawah: [3
markah]
i) Sains
Sukan untuk kecergasan.
Kecergasan untuk kesihatan merangkumi aspek-aspek yang
berkaitan dengan fungsi fisiologi dan psikologi yang dipercayai memberi
seseorang individu perlindungan dari ancaman penyakit-penyakit hipokinetik
(kekurangan pergerakan) seperti penyakit jantung, kegemukan dan berbagai
penyakit otot dan tulang. [1m]
ii)
Sains Sukan untuk prestasi tinggi.
-Fungsi-fungsi
dan keupayaan seseorang itu yang membolehkan beliau bertanding dalam aktiviti
sukan dengan lebih tenaga, daya kuasa, daya tahan, kemahiran dan sebagainya.
-Sains
sukan meluaskan bidang kajian mereka kepada pergerakan yang tidak berkaitan
dengan sukan seperti rehabilitasi anggota akibat penyakit atau kemalangan
terhadap aksi anggota tiruan (prostetik). [1m]
iii)
Sains Sukan untuk sukan massa.
–Menggalakkan
sukan massa dan aktiviti-aktiviti rekreasi yang berlandaskan konsep ‘Malaysia
Cergas’ di kalangan rakyat Malaysia. Melalui program ini masyarakat mengamalkan
gaya hidup sihat yang aktif melalui penyertaan dalam aktiviti-aktiviti sukan
dan interaksi fizikal.
-Menekankan
kecergasan fizikal dan kesihatan mental ke arah peningkatan produkiviti dan
mengukuhkan perhubungan sosial. [1m]
b)
Nyatakan kepentingan Sains Sukan terhadap ekonomi. [2
markah]
–Sukan
merupakan satu bidang yang dapat memberi pulangan yang lumayan. Penggunaan
peralatan, pakaian dan gelanggang yang canggih membantu meningkatkan prestasi
atlet.
-Sains
sukan dapat meningkatkan ekonomi Negara dengan adanya tajaan, pelancongan,
kajian saintifik dan peralatan sukan.
-Penganjur
yang berpengetahuan sains sukan dapat menarik lebih banyak penyertaan atlet,
penaja, pelancong dan sainstis sukan dalam sesuatu kejohanan. [2m]
4.
a) Klasifikasi patah terbahagi beberapa jenis. Senaraikan 2
daripadanya. [2
markah]
- Patah
tebu (tertutup)
- Patah
riuk (terbuka)
- Patah
rebung [2m]
- Patah
melarat
b)
Terangkan tanda-tanda kepatahan. [3
markah]
- Sakit
apabila tersentuh
- Bengkak
atau lebam
- Hilang
fungsi pada anggota yang patah [3m]
- Perubahan
pada rupa bentuk
- Berbunyi
pada bahagian yang digerakkan
5. a)
Nyatakan empat (4) gejala renjatan. [2
markah]
– Pucat
- Peluh sejuk
- Dahaga
-
Nadi cepat dan lemah
- Nafas cepat dan sesak
- Loya dan muntah
- Pandangan
kabur dan rasa berpusing
- Rasa hendak pengsan dan pandangan
gelap
b)
Nyatakan tiga(3) langkah awal bagi membantu atlet bagi membantu atlet yang
mengalami
renjatan. [3
markah]
– Baring, tinggikan kaki, mengiringkan muka
dan selimut
- Pastikan punca dan sebabnya
- Longgarkan pakaian yang ketat
- Hentikan pendarahan
- Basahkan bibir jika haus. Jangan beri
minum
- Segera ke hospi
BAHAGIAN B
9. [15m]
Intelek
- Kepintaran berfikir dan membuat rumusan secara rasional
- Kebolehan merancang latihan dan pertandingan
Fizikal
- Mengetahui kemampuan diri
- Dapat memperbaiki kelemahan diri untuk meningkatkan prestasi diri
Rohani
- Memupuk kesabaran
- Meningkatkan semangat bersaing
- Tidak mudah menyerah kalah dan putus asa
Emosi
- Kepintaran mengawal emosi diri dan rakan-rakan
- Menerima setiap keputusan dengan fikiran terbuka
- Sentiasa bersifat terbuka
Sosial
- Memupuk semangat kerjasama, toleransi
- Dapat menyesuaikan diri dalam apa jua situasi
- Kebolehan menerima kekalahan dan kemenangan
- Berkemahiran dalam komunikasi
- Daya kepimpinan tinggi
12. a) [7m]
Talk
- Bolehkah mangsa itu bercakap
- Bertanya kepadanya peringkat kesakitan dan tempat kecederaan
Observe
- Perhatikan dan periksa tempat kecederaan dan keadaan mangsa terutamanya
kecederaan yang dialami ke atas kepala mangsa.
Touch
- Rasakan tempat kecederaan, periksa sebarang bengkak atau deformiti
anggota badan tersebut.
Active movement
- Suruh mangsa gerakkan anggota badan yang cedera.
- Sekiranya mangsa rasa sakit rujuk kepada pakar perubatan dengan segera.
Passive movement
- Gerak perlahan bahagian yang tercedera untuk periksa tahap kecederaan.
- Regangkan otot dan benarkan mangsa kembali beraksi setelah pasti dengan
sepenuhnya jika kecederaan tidak serius
Stand
- Suruh mangsa berdiri, jalan , lari dan lompat untuk mempastikan tahap
kecederaan.
- Benarkan mangsa sambung bermain apabila tiada tanda kecederaan yang
khusus.
b) [8m]
Rest
-Setelah mendapat kecederaan, mangsa harus direhatkan.
-Sebarang pergerakan yang diteruskan ditempat yang cedera akan
mengakibatkan pengaliran darah meningkat atau berterusan dan akan memburukkan
lagi kecederaan.
Ice
-Ais yang dibalut dengan kain atau plastik didemah ke atas tempat yang
cedera.
-Kecederaan yang tidak melibatkan luka terbuka sesuai diberi rawatan ini.
-Jangan benarkan ais secara langsung ke atas tempat cedera kerana kan
mengakibatkan ‘ice burn’ dan mematikan sel-sel di sekeliling tempat yang cedera.
-Demahan ais ini menurunkan suhu tisu dan sel yang telah mengalami
kecederaan dan dapat memulihkan sel yang rosak dengan lebih cepat.
Compression
-Bahagian yang cedera harus dibalutkan untuk mengelakkan bengkak yang
keterlaluan
Elevation
-Meninggikan bahagian yang cedera memudahkan dan mempercepatkan
pengembalian darah masuk ke jantung.
-Ini mengurangkan pendarahan terhadap tempat yang cedera.
-Peninggian bahagian yang luka harus lebih tinggi daripada paras jantung.
-Rawatan kaedah ini perlu dilakukan dalam 48 jam yang pertama.
-Walaubagaimanapun rujukan pakar perubatan harus dijalankan secepat
mungkin.
-Dalam tempoh masa tersebut atlet tidak digalakkan menjalani urutan sukan
kerana boleh menimbulkan banyak komplikasi.
Ø ADAPTASI
•
Mengajar
kemahiran dalam keadaan yang menyerupai
perlawanan sebenar
•
Sesi
pengajaran kemahiran baharu perlu singkat dan dijalankan secara kerap
•
Menggunakan masa latihan dengan
cekap
•
Menggunakan
kemudahan dan peralatan secara optimum.
•
Memastikan sesi latihan diadakan dalam keadaan yang
menyeronokkan.
Ø PRINSIP LEBIHAN BEBAN
•
Prestasi
fizikal meningkat bila berlaku penambahan beban kerja
•
Penambahan dilakukan secara
progresif
•
Penambahan
dilakukan dengan memanipulasi pembolehubah-pembolehubah berikut – INTENSITI,
FREKUENSI, JANGKAMASA & MOD LATIHAN
Ø PRINSIP KEKHUSUSAN
•
Komponen
fizikal dan sistem tenaga adalah berbeza antara satu sukan dengan yang lain
•
Latihan
perlu khusus kepada kehendak individu dan kehendak sesuatu sukan
•
Latihan
aerobik memberi kesan kepada adaptasi sistem kardiovaskular
•
Latihan
kekuatan memberi kesan kepada adaptasi otot-otot rangka
Ø PRINSIP KEINDIVIDUALAN
•
Kadar
peningkatan prestasi adalah berbeza antara individu
•
Program
latihan perlu dirancang mengikut kkehendak atau keperluan individu
Ø PRINSIP KEBOLEHBALIKAN
•
Merujuk
kepada kembali ke tahap asal
•
Kesan latihan tidak kekal
•
Penurunan
prestasi berlaku jika latihan tidak dilakukan berterusan
•
Prestasi
fizikal menurun dengan ketara jika latihan dihentikan melebihi 72 jam
Ø PRINSIP KEPELBAGAIAN
•
Latihan
perlu dipelbagaikan untuk mengekalkan minat dan mengelakkan kebosanan
•
Kepelbagaian
latihan boleh dilakukan dengan memberikan latihan berbeza, mengubah tempat
latihan dan mengadakan latihan komplementari
Ø
AKTIVITI
MEMANASKAN BADAN DAN GERAK KENDUR
•
Memanaskan badan (warm-up)
•
Memanaskan
badan secara umum – tingkatkan kapasiti kerja secara progresif dengan
meningkatkan pengaliran darah dan suhu badan
•
Pemanasan
badan khusus – meraptai atlit kepada kerja sebenar yang akan dilakukan dalam
pengajaran utama
•
Melakukan
penyejukan badan secara progresif (cooling down)
•
jog
perlahan atau kendalikan satu permainan kecil yang menyeronokkan dan
berintensiti rendah
•
Regangan
(stretching) hanya perlu jika atlit melakukan latihan kekuatan
•
Jelaskan
samada objektif tercapai atau tidak
No comments:
Post a Comment