Monday 4 June 2012

Skema Soalan Sains Sukan Tingkatan 4 - SKEMA AKHIR TAHUN TINGKATAN 4 ( KERTAS 2 ) 1. a) Sukan untuk semua / Sukan massa b) – pembentukan sahsiah, kesedaran dalam diri individu dan membangkitkan semangat pertandingan. - peningkatan tahap kesihatan dan kecergasan fizikal. - penggunaan senggang yang berfaedah dan bermakna. - pengurusan tekanan hidup. - interaksi sosial yang bermakna. - perkembangan kemahiran-kemahiran asas permainan. 2. a) Melaka b) Secara sistem kalah mati - Johan dan naib johan daripada setiap kumpulan akan meneruskan ke pusingan ke dua iaitu sistem kalah mati. Johan akan bertemu naib johan daripada mana-mana kumpulan lain. c) 3. a) Sistem pusat b) Saraf motor (eferen) membawa impuls dari sistem pusat ke organ-organ, otot- otot dan kelenjar untuk menghasilkan sesuatu pergerakan. 4. a) Fiber sentak lambat / Slow twitch b) Berbasikal / marathon / berenang ( mana-mana jawapan yang sesuai) c) Fiber Sentak Cepat X  Dikenali sebagai fiber jenis II.  Fiber otot besar.  Sentak cepat.  Keupayaan anaerobik yang tinggi.  Cepat lesu  Untuk aktiviti berintensiti tinggi.  Cepat lesu.  Fast twitch.  Penguncupan otot laju.  J/masa aktiviti pendek.  Dikenali sebagai fiber jenis I.  Fiber otot kecil.  Sentak lambat.  Keupayaan aerobik yang tinggi.  Tidak cepat lesu  Untuk aktiviti berintensiti rendah.  Lambat lesu.  Slow twitch.  Penguncupan otot perlahan.  J/masa aktiviti panjang. 5. a) Bisep Brakii b) Agonis – otot pengerak utama c) Lembing / peluru / lontar cakera (mana-mana jawapan yang sesuai) d) - Pergerakan tidak berlaku tanpa bantuan otot-otot kecil yang lain. - Otot agonis ( A ) akan bertindak bersama otot antagonis ( B ) untuk menghasilkan pergerakan. Otot A akan memendek dan otot B memanjang untuk menghasilkan pergerakan. 6. a) Latihan bebanan b) Daya tahan otot / Kuasa Otot / Kekuatan otot c) Renang / larian marathon / berbasikal ( mana-mana jawapan yang sesuai ) 7. a) Lebih bebanan / overload tranning b) Kekerapan / intensiti / Tempoh ( Jangkamasa latihan / Ulangan – ( mana-mana satu drpd berikut. c) - Untuk memastikan keberkesanan latihan dengan atlit kerana intensiti latihan perlu diberikan berdasarkan tahap kecergasaan seseorang atlit. - Untuk mengelakan berlakunya kecederaan kepada atlit kerana daya tahan dan kekuatan otot atlit juga berbeza - Untuk mengelakan atlit mengalami kebosanan kerana tahap latihan tidak mencabar atau telah biasa dilakukan. 8. a) - Sistem Anaerobik Alaktik / ATP-PC - Sistem Anaerobik Laktik / Glikolisis anaerobik - Sistem Aerobik / Oksigen b) Atlet A : Sistem anaerobik alaktik / ATP-PC Atlet B : Sistem aerobik / oksigen c) Sebelum pertandingan Semasa pertandingan Atlet A - CHO diambil sederhana - CHO diambil rendah Atlet B - CHO diambil tinggi - CHO diambil sangat rendah 9. a) Berterusan b) Lompat tinggi / merejam lembing/ lompat jauh ( mana-mana jawapan yang sesuai ) c) Motor Kasar Motor Halus Melibatkan penggunaan otot besar Melibatkan otot kecl/halus Tidak memerlukan ketelitian / ketepatan Memerlukan ketelitian / ketepatan 10. a) i. Dan ii - Perbezaan individu / kecekapan fizikal/ pemindahan positif / pemindahan negatif / pemindahan sifar b) i. Pemindahan positif : kemahiran sedia ada dapat membantu kemahiran yang baru dipelajari. ii. Pemindahan negatif : Kemahiran sedia ada menggangu pemelajaran yang baru dipelajari. Soalan EseiKertas 2


SKEMA AKHIR TAHUN TINGKATAN 4 ( KERTAS 2 )

  1. a) Sukan untuk semua / Sukan massa
b) – pembentukan sahsiah, kesedaran dalam diri individu dan membangkitkan   
       semangat pertandingan.
    - peningkatan tahap kesihatan dan kecergasan fizikal.
    - penggunaan senggang yang berfaedah dan bermakna.
    - pengurusan tekanan hidup.
    - interaksi sosial yang bermakna.
    - perkembangan kemahiran-kemahiran asas permainan.


  1. a) Melaka
b) Secara sistem kalah mati
     - Johan dan naib johan daripada setiap kumpulan akan meneruskan ke
        pusingan ke dua iaitu sistem kalah mati. Johan akan bertemu naib johan
        daripada mana-mana kumpulan lain.


Johan A
 
c)


 











  1. a) Sistem pusat
b) Saraf motor (eferen) membawa impuls dari sistem pusat ke organ-organ, otot-
    otot dan kelenjar untuk menghasilkan sesuatu pergerakan.
 
  1. a) Fiber sentak lambat / Slow twitch
b) Berbasikal / marathon / berenang ( mana-mana jawapan yang sesuai)
            c)
Fiber  Sentak Cepat
X
§  Dikenali sebagai fiber jenis II.
§  Fiber otot besar.
§  Sentak cepat.
§  Keupayaan anaerobik yang tinggi.
§  Cepat lesu
§  Untuk aktiviti berintensiti tinggi.
§  Cepat lesu.
§  Fast twitch.
§  Penguncupan otot laju.
§  J/masa aktiviti pendek.
§  Dikenali sebagai fiber jenis I.
§  Fiber otot kecil.
§  Sentak lambat.
§  Keupayaan aerobik yang tinggi.
§  Tidak cepat lesu
§  Untuk aktiviti berintensiti rendah.
§  Lambat lesu.
§  Slow twitch.
§  Penguncupan otot perlahan.
§  J/masa aktiviti panjang.













5. a) Bisep Brakii
    b) Agonis – otot pengerak utama
    c) Lembing / peluru / lontar cakera  (mana-mana jawapan yang sesuai)
    d)  - Pergerakan tidak berlaku tanpa bantuan otot-otot kecil yang lain.
         - Otot agonis ( A ) akan bertindak bersama otot antagonis ( B ) untuk menghasilkan
            pergerakan. Otot A akan memendek dan otot B memanjang untuk menghasilkan
            pergerakan.

6. a) Latihan bebanan
    b) Daya tahan otot / Kuasa Otot / Kekuatan otot
    c) Renang / larian marathon / berbasikal  ( mana-mana jawapan yang sesuai )

7. a) Lebih bebanan  / overload tranning
    b) Kekerapan / intensiti / Tempoh ( Jangkamasa latihan / Ulangan – ( mana-mana satu
        drpd berikut.
    c) - Untuk memastikan keberkesanan latihan dengan atlit kerana intensiti latihan perlu
           diberikan berdasarkan tahap kecergasaan seseorang atlit.
        - Untuk mengelakan berlakunya kecederaan kepada atlit kerana daya tahan dan
           kekuatan otot atlit juga berbeza
        - Untuk mengelakan atlit mengalami kebosanan kerana tahap latihan tidak mencabar
           atau telah biasa dilakukan.
     
8. a) - Sistem Anaerobik Alaktik / ATP-PC
        - Sistem Anaerobik Laktik / Glikolisis anaerobik
        - Sistem Aerobik / Oksigen
    b) Atlet A : Sistem anaerobik alaktik / ATP-PC
        Atlet B : Sistem aerobik / oksigen

   
c)

Sebelum pertandingan
Semasa pertandingan
Atlet A

- CHO diambil sederhana



- CHO diambil rendah
Atlet B
- CHO diambil tinggi

- CHO diambil sangat rendah



9. a) Berterusan
    b) Lompat tinggi / merejam lembing/ lompat jauh ( mana-mana jawapan yang sesuai )
    c)
Motor Kasar
Motor Halus
Melibatkan penggunaan otot besar
Melibatkan otot kecl/halus
Tidak memerlukan ketelitian / ketepatan
Memerlukan ketelitian / ketepatan


10. a) i. Dan ii - Perbezaan individu / kecekapan fizikal/ pemindahan positif / pemindahan
                           negatif / pemindahan sifar
 
      b) i. Pemindahan positif : kemahiran sedia ada dapat membantu kemahiran yang baru
                                               dipelajari.

          ii. Pemindahan negatif : Kemahiran sedia ada menggangu pemelajaran yang baru
                                                 dipelajari.



Soalan Esei


No comments:

Post a Comment