SKEMA AKHIR
TAHUN TINGKATAN 4 ( KERTAS 2 )
- a) Sukan untuk semua / Sukan massa
b) – pembentukan sahsiah, kesedaran dalam diri individu dan membangkitkan
semangat pertandingan.
- peningkatan tahap kesihatan dan
kecergasan fizikal.
- penggunaan senggang yang
berfaedah dan bermakna.
- pengurusan tekanan hidup.
- interaksi sosial yang bermakna.
- perkembangan
kemahiran-kemahiran asas permainan.
- a) Melaka
b) Secara sistem kalah mati
- Johan dan naib johan daripada
setiap kumpulan akan meneruskan ke
pusingan ke dua iaitu sistem
kalah mati. Johan akan bertemu naib johan
daripada mana-mana kumpulan
lain.
|
- a) Sistem pusat
b) Saraf motor (eferen) membawa impuls dari sistem pusat ke organ-organ,
otot-
otot dan kelenjar untuk
menghasilkan sesuatu pergerakan.
- a) Fiber sentak lambat / Slow twitch
b) Berbasikal / marathon / berenang ( mana-mana jawapan yang sesuai)
c)
Fiber Sentak Cepat
|
X
|
§ Dikenali sebagai fiber jenis II.
§ Fiber
otot besar.
§ Sentak
cepat.
§ Keupayaan
anaerobik yang tinggi.
§ Cepat
lesu
§ Untuk
aktiviti berintensiti tinggi.
§ Cepat
lesu.
§ Fast
twitch.
§ Penguncupan
otot laju.
§ J/masa
aktiviti pendek.
|
§ Dikenali sebagai fiber jenis I.
§ Fiber
otot kecil.
§ Sentak
lambat.
§ Keupayaan
aerobik yang tinggi.
§ Tidak
cepat lesu
§ Untuk
aktiviti berintensiti rendah.
§ Lambat
lesu.
§ Slow
twitch.
§ Penguncupan
otot perlahan.
§ J/masa
aktiviti panjang.
|
5. a) Bisep Brakii
b) Agonis – otot pengerak utama
c) Lembing / peluru / lontar cakera (mana-mana jawapan yang sesuai)
d) -
Pergerakan tidak berlaku tanpa bantuan otot-otot kecil yang lain.
- Otot agonis ( A ) akan bertindak
bersama otot antagonis ( B ) untuk menghasilkan
pergerakan. Otot A akan memendek
dan otot B memanjang untuk menghasilkan
pergerakan.
6. a) Latihan
bebanan
b) Daya tahan otot / Kuasa Otot / Kekuatan
otot
c) Renang / larian marathon /
berbasikal ( mana-mana jawapan yang
sesuai )
7. a) Lebih
bebanan / overload tranning
b) Kekerapan / intensiti / Tempoh (
Jangkamasa latihan / Ulangan – ( mana-mana satu
drpd berikut.
c) - Untuk memastikan keberkesanan latihan
dengan atlit kerana intensiti latihan perlu
diberikan berdasarkan tahap
kecergasaan seseorang atlit.
- Untuk mengelakan berlakunya
kecederaan kepada atlit kerana daya tahan dan
kekuatan otot atlit juga berbeza
- Untuk mengelakan atlit mengalami
kebosanan kerana tahap latihan tidak mencabar
atau telah biasa dilakukan.
8. a) - Sistem
Anaerobik Alaktik / ATP-PC
- Sistem Anaerobik Laktik / Glikolisis
anaerobik
- Sistem Aerobik / Oksigen
b) Atlet A : Sistem anaerobik alaktik /
ATP-PC
Atlet B : Sistem aerobik / oksigen
c)
Sebelum pertandingan
|
Semasa pertandingan
|
|
Atlet A
|
- CHO diambil sederhana
|
- CHO diambil rendah
|
Atlet B
|
- CHO diambil tinggi
|
- CHO diambil sangat rendah
|
9. a) Berterusan
b) Lompat tinggi / merejam lembing/ lompat
jauh ( mana-mana jawapan yang sesuai )
c)
Motor Kasar
|
Motor Halus
|
Melibatkan
penggunaan otot besar
|
Melibatkan otot
kecl/halus
|
Tidak
memerlukan ketelitian / ketepatan
|
Memerlukan
ketelitian / ketepatan
|
10. a) i. Dan ii
- Perbezaan individu / kecekapan fizikal/ pemindahan positif / pemindahan
negatif / pemindahan
sifar
b) i. Pemindahan positif : kemahiran
sedia ada dapat membantu kemahiran yang baru
dipelajari.
ii. Pemindahan negatif : Kemahiran
sedia ada menggangu pemelajaran yang baru
dipelajari.
Soalan Esei
No comments:
Post a Comment